Homo sovieticus
Tikriausiai tėra mažai žmonių, kurie nėra girdėję termino „homo sovieticus“, bet tikriausiai ne visi žino, kad šio tipo žmogų savo knygoje...
Tikriausiai tėra mažai žmonių, kurie nėra girdėję termino „homo sovieticus“, bet tikriausiai ne visi žino, kad šio tipo žmogų savo knygoje...
Įžanga Pasirodžius filosofo A. Juozaičio straipsniui „Kas yra Lietuvos išdavikai“ apsidžiaugiau. Pagaliau bus pradėta...
Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) didelius sukrėtimus pajutusiai Lietuvos socialinio draudimo sistemai gerinti siūlo jau praktikoje nepasiteisinusį, praeito...
Kai aš išgirstu apie vis naujas iniciatyvas, esą apsaugančias mūsų vaikus nuo sunkumų ir nusivylimų, o tiksliau - nuo juos supančio pasaulio,...
Bylos tyrimas ir teismo procesas vyko ketverius metus. Per tą laiką viena iš įtariamųjų mirė. Daugelis įtariamųjų prarado darbą, turtą, kurį...
Kai kas gali paklausti: o prie ko čia demokratija? Juk daugelis demokratiją įsivaizduoja, kaip laisvę daryti, ką nori. Nors iš tiesų demokratija reiškia...
Pastaruoju metu dažnai girdime apie Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo keitimo siūlymus, dėl kurių...
Svetainė mėgsta Opera.
I. Kreipimasis į Seimo Peticijų komisiją (2018-06-22 d.) Kreipimasis į Seimo Peticijų komisiją, siūlant pakeisti Referendumo įstatymo 7 str. 3 d., įrašant „išskyrus šio skirsnio 9 straipsnį“: 7 straipsnis. Privalomojo referendumo rezultatų nustatymas 3. Sprendimas dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos I skirsnio „Lietuvos valstybė“, išskyrus šio skirsnio 9 straipsnį, bei XIV skirsnio „Konstitucijos keitimas“ nuostatų pakeitimo yra laikomas priimtu, jeigu tam pritarė daugiau kaip pusė piliečių, turinčių rinkimų teisę ir įrašytų į rinkėjų sąrašus. Kreipimosi priežastis ir tikslas – pataisyti teisės normą, kad atitiktų šių dienų realijas ir padėtų sustiprinti demokratiją. Straipsnio keitimo reikalingumo paaiškinimas, I variantas. Paskutinių dešimties metų balsavimų rinkimuose duomenys:
Rinkimų duomenys rodo, kad juose geriausiu atveju balsuoja vos daugiau nei pusė rinkimų teisę turinčių ir įrašytų į rinkėjų sąrašus piliečių. Todėl Referendumo įstatymo 7 straipsnio reikalavimas, kadsprendimui dėl Konstitucijos 9 straipsnio pakeitimo priimti reikia daugiau kaip pusės piliečių, turinčių rinkimų teisę ir įrašytų į rinkėjų sąrašus, yra praktiškai neįvykdomas, nes neįmanoma, kad rinkėjai beveik šimtu procentų pritartų sprendimui, kadangi visuomenė nėra vienodo mąstymo žmonių masė, ji susideda iš įvairias ir skirtingas pažiūras turinčių žmonių grupių. Suprantama, kai toks griežtas reikalavimas yra Konstitucijos nuostatoms, kurias panaikinus ar pakeitus gali iškilti grėsmė valstybės ir tautos išlikimui. Atvirkščiai, griežtas reikalavimas Konstitucijos 9 straipsniui, kelia grėsmę, kadangi užkerta kelią demokratinio valstybės valdymo, kuris įtvirtintas Konstitucijos 4 straipsnyje, įgyvendinimui, ir kuris reikalingas norint, kad valstybė klestėtų ir būtų saugi, ir dėl to gyventojai nenorėtų emigruoti. Todėl siūloma Seimui pakeisti Referendumo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį. Straipsnio keitimo reikalingumo paaiškinimas, II variantas. Referendumas yra vienos iš demokratijų formų– tiesioginės demokratijos institutas. Todėl nesuprantama, kodėl skirtingai nuo atstovaujamosios demokratijos institutų, kurie Konstitucijoje turi savo atskirus skirsnius, šio instituto reglamentavimas Konstitucijoje yra įmaišytas į pirmą skirsnį, kuriame yra pateiktos pamatinės, principinės valstybės gyvavimo teisės normos, ir neturi savo atskiro skirsnio. Kadangi atstovaujamosios demokratijos institutus reglamentuojančių Konstitucijos normų keitimui referendumu Referendumo įstatymo 7 str. 4 d. nustato kitus, mažesnius reikalavimus, todėl būtų logiška ir teisinga tuos pačius reikalavimus taikyti ir kitos formos demokratijos - tiesioginės demokratijos institutui. Pagal Konstitucijos 4 straipsnį „Aukščiausią suverenią galią Tauta vykdo tiesiogiai ar per demokratiškai išrinktus savo atstovus.“ Kaip rodo daugiau nei 20 metų istorija, Lietuvoje veikia tik atstovaujamoji demokratija, kuri pagal savo esmę nėra demokratija. Tikros demokratijos arba tiesioginės demokratijos, kai iš piliečių iniciatyvų kyla referendumų paskelbimas ir piliečiai tiesiogiai gali dalyvauti šalies valdyme, Lietuvoje nėra dėl to, jog Konstitucijos 9 straipsnyje įrašytas be galo didelis, lyginant su kitomis valstybėmis, kuriose yra referendumai, reikalavimas dėl parašų, kuriuos Lietuvos piliečiai turi surinkti, jeigu nori, kad referendumas būtų paskelbtas. Net per didelius vargus surinkus parašus ir piliečiams inicijavus referendumą ar Seimui savo iniciatyva paskelbus referendumą dėl Konstitucijos 9 straipsnio keitimo, neįveikiamas barjeras šio straipsnio keitimui yra Referendumo įstatymo 7 straipsnis, kurio keitimas dėl Konstitucijos 12 straipsnio Seime svarstomas suvokiant, jog net su užsienyje gyvenančiais lietuviais, kurių paprastai Lietuvos klausimais balsuoja tik labai maža dalis, apie 3 procentus, šio jiems aktualaus dvigubos pilietybės klausimo referendume nepavyktų įveikti 7 straipsnyje nustatyto reikalavimo sprendimui priimti. Galiojanti 7 str. 3 d. nustato, kad referendume sprendimas gali būti priimtas, tai yra Konstitucijos 9 straipsnis gali būti pakeistas, jeigu referendume už pakeitimą balsuotų daugiau kaip pusė piliečių, turinčių rinkimų teisę ir įrašytų į rinkėjų sąrašus. Iš viso yra apie 2,9 mln. piliečių, turinčių rinkimų teisę, tai yra daugiau nei Lietuvoje dabar gyvena gyventojų, į kurių skaičių įeina nepilnamečiai ir kiti neturintys teisės balsuoti asmenys. Gyvenamąją vietą Lietuvoje yra deklaravę 2,5 mln. piliečių, turinčių rinkimų teisę, likusieji 0,4 mln. į rinkėjų sąrašus patenka, jeigu kreipiasi į konkrečios apylinkės rinkimų komisiją dėl įrašymo į sąrašą. Rinkimuose ir referendumuose balsuoja:
Balsuojančių skaičiai rodo, kad vos susirenka pusė sąrašuose esančių rinkėjų. Net, jeigu į referendumą ateitų pusė sąrašuose esančių rinkėjų, tai visuomenėje visada yra tam tikras procentas konservatyvių pažiūrų žmonių, kurie balsuoja prieš demokratinį valdymą, prieš žmonių demokratinę teisę spręsti referendumuose. Todėl dabartinis 7 str. 3 d. reikalavimas, jog norint pakeisti Konstitucijos 9 straipsnį, reikia, kad už tai balsuotų daugiau kaip pusė piliečių, turinčių rinkimų teisę ir įrašytų į rinkėjų sąrašus, yra tiesiog neįgyvendinamas ir užkertantis kelią tikros demokratijos, įgyvendinamos referendumais, veikimui Lietuvoje. Jeigu dėl Konstitucijos 12 straipsnio keitimo yra suinteresuota tam tikra, palyginus nedidelė, bet organizuota žmonių grupė, tai Konstitucijos 9 straipsnio pakeitimas ir demokratija yra aktualūs visuomenės daugumai, nes demokratinis valdymas yra daugelio Lietuvos problemų išsprendimo priemonė. Viena iš pagrindinių priežasčių, paskatinusių Lietuvos žmonės pakilti į kovą už išsivadavimą iš TSRS, buvo demokratijos siekimas. Bet per tiek metų netoli nuo tarybinių laikų nueita demokratijos keliu, nes kaip tarybiniais laikais žmonės buvo beteisiai, negalintys priimti sprendimų, už juos sprendė išrinkti deputatai, taip yra ir dabar, nes piliečiai dėl be galo didelės parašų kvotos negali pasinaudoti Konstitucijos 9 straipsniu. Iš teorijos ir praktikos gerai žinoma, jog Vakarų valstybėse, kuriose yra tik atstovaujamoji demokratija, klesti oligarchinis valdymas. Norint, kad valstybės valdymas būtų demokratinis, būtina, kad joje piliečių tiesioginis dalyvavimas šalies valdyme būtų ne popierinis, tai yra ne tik įteisintas Konstitucijoje, bet ir įgyvendinamas, o įgyvendinamas gali būti tik, jeigu Konstitucijos 9 straipsnyje bus parašų kvota, tinkanti mažai tautai, kurią referendume galima būtų priimti tik esant Referendumo įstatyme protingam reikalavimui sprendimui priimti. Todėl siūlau dabar galiojančią Referendumo įstatymo 7 str. 3 d. pakeisti, kaip tai Seime daroma dėl Konstitucijos 12 straipsnio. II. Seimo Peticijų komisijos atsakymas (2018-09-28 d.) Spalio 9 d. Seimas bendru sutarimu (nebuvo nė vieno prieštaraujančio) atmetė peticiją, kaip ir 2016 m. 2018-10-13 |
Komentarai
Skelbti naują komentarą